مطالب آموزشی

نحوه استفاده از کاندوم و انواع آن

نحوه استفاده از کاندوم و انواع آن

آمیزش جنسی با دلایل کاملا طبیعی رخ می‌دهد و اگر در مسیر و موقعیتی صحیح باشد می‌تواند فراتر از تصور موجب بهبود اوضاع جسمی و روحی افراد گردد. برای داشتن یک رابطه جنسی سالم دانستن نکاتی چون نحوه استفاده از کاندوم و انواع آن ضروری است.

کاندوم وسیله‌ای در صدر جدول محبوبیت افراد در راه‌های جلوگیری از بارداری است. اگر شما جز افرادی هستید که اطلاعات کاملی درباره این محصول ندارید، ما خواندن ادامه این مطلب را به شما در این مطلب از مجله آسان فروش مگ توصیه می‌کنیم.

کاندوم چیست؟

کاندوم یک وسیله یکبار مصرف است که راه عبور عفونت‌ها را در زمان نزدیکی مسدود نموده و همچنین از جمله راه‌های جلوگیری از بارداری است که مانع از رسیدن اسپرم ها به رحم می‌گردد.

کاندوم پوشش پلاستیکی نرمی می‌باشد که قابلیت ارتجاعی زیادی داشته و غالبا توسط مرد هنگام نزدیکی استفاده می‌شود.

کاندوم مردانه را فرد قبل از شروع نزدیکی بر روی آلت تناسلی در حالت نعوض کشیده و بدین ترتیب از ریخته شدن مایع منی که حاوی اسپرم است به داخل دستگاه تناسلی زن جلوگیری می‌کند . اگر اسپرم مرد با تخمک که همان سلول جنسی زن است، ترکیب شود حاملگی رخ داده و کاندوم از این امر جلوگیری می‌کند.

تعریف فوق ساده‌ترین تعریف از کاندوم است.

کاندوم علاوه بر جلوگیری از بارداری، جهت جلوگیری از انتقال بیماری‌هایی چون سیفلیس، سوزاک، ایدز، هپاتیت، هرپس،  عفونت های گنوره، تریکومونا، کلامیدیا و… مورد توجه و استفاده قرار می‌گیرد.

۵۰ میلیون مرد در دنیا از کاندوم استفاده می‌کنند. خوب است بدانید مردان ژاپنی رکورد بیشترین میزان استفاده از کاندوم را برای جلوگیری از بارداری و انتقال بیماری‌های مقاربتی در جهان دارا می‌باشند.

درصد خطا درکارکرد کاندوم اگر درست استفاده شود ۳ درصد اما اگر در هنگام استفاده دقت لازم لحاظ نشود تا ۱۴ درصد نیز ممکن است خطا داشته باشد.

مزایای دیگر استفاده از کاندوم

  • در مردانی که دچار انزال زودرس هستند و تحریک‌پذیری زیادی دارند،کاندوم نقش موثری ایفا می‌کند، زیرا تحریک‌پذیری را کمی به تاخیر انداخته و حساسیت سر پنیس را کمتر می‌کند و موجب تاخیر در انزال و حفظ نعوض می‌گردد.
  • در صورت وجود حساسیت زن نسبت به مایع منی مرد، کاندوم روش مناسبی است.
  • استفاده از کاندوم احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم (سرویکس) را کاهش می دهد که به علت مسدود کردن انتقال HPV می باشد .
  • در تمامی آقایان با هر شرایط سنی کاندوم قابل استفاده می باشد.
  • کاندوم از جمله کالاهای ارزان و قابل دسترس برای همگان می‌باشد.
  • و…

انواع کاندوم

کاندوم در دو نوع زنانه و مردانه در بازار موجود می‌باشد، اما نوع مردانه آن در کل دنیا با نسبت ۸۰ درصدی به میزان بیشتری مورد استفاده قرار می‌گیرد. روش ساده استفاده، قیمت کمتر و… از جمله دلایل عمده این نسبت نابرابر است.

کاندوم در رنگ‌ها و طرح های مختلف و در بسته های کوچک بسته بندی می‌شود.

کاندوم‌ها از نظر جنس به دو دسته بزرگ طبیعی و صناعی تقسیم می شوند

  • کاندوم طبیعی:

کاندوم‌های طبیعی جنس‌های مختلفی دارند که شایعترین آنها لاتکس طبیعی و پلاستیک است. امروزه اکثر کاندومها از لاتکس طبیعی ساخته می‌شوند. این نوع از کاندوم‌ها موثرترین روش در جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های آمیزشی هستند.

انواع کاندوم‌های طبیعی ساده و کلاسیک، خاردار، شیاردار، معطر، سرد و یا گرم کننده، ترکیبی، فانتزی و… در رایحه‌ها و رنگ‌های مختلف بسته به سلیقه افراد در سال‌های اخیر جهت افزایش هیجان و میل جنسی افراد به بازار آمده است.

  • کاندوم صناعی:

معروفترین این نوع کاندوم‌ها، کاندومهایی ساخته شده از پلی یورتان هستند. سایر انواع کاندوم‌های صناعی که مورد استفاده قرار می گیرند، از رزین AT-10 و پلی ایزوپرن ساخته شده اند. کاندوم‌های پلی یورتان ضخامت خیلی اندک داشته و فوق العاده نازک هستند. ضخامت آنها از چهار تا هفت صدم میلی متر متفاوت است.

کاندوم زنانه چیست؟

این نوع کاندوم گردنه رحم را کاملا پوشانده و در بیرون تا اندازه ای لبه‌های دستگاه تناسلی را نیز پوشش می‌دهد. این نوع کاندوم از ورود اسپرم به رحم جلوگیری می‌کند. کاندوم زنانه ۷۵ درصد از حاملگی جلوگیری می‌کند ولی میزان جلوگیری از بیماری‌های آمیزشی به اندازه کاندوم‌های مردانه نیست.

دقت کنید هرگز کاندوم زنانه همراه با کاندوم مردانه استفاده نگردد!

نحوه استفاده از کاندوم مردانه

  • هر بسته از کاندوم را باید دقیقا در زمانی که قرار است استفاده شود باز کرده و قبل از استفاده باید کاندوم را چک کرد که سوراخ و یا پاره نباشد . هنگام مصرف باید دقت نمود کاندوم در اثر تماس با ناخن پاره یا سوراخ نگردد.
  • به دلیل آنکه در ترشحات مرد قبل از انزال نیز مقداری اسپرم وجود دارد باید قبل از آغاز مقاربت کاندوم روی آلت تناسلی در حال نعوض کشیده شود؛ در غیر این صورت احتمال حاملگی بالا می‌رود.
  • هنگام استفاده باید فضای خالی انتهای کاندوم را جهت تخلیه هوا فشار داد سپس آن را باید روی الت تناسلی کشید، به طوری که این فضای خالی کوچک در انتهای آن باقی بماند تا موقع انزال مایع منی در این فضا جمع شود.
  • کاندوم باید تمام طول آلت تناسلی را تا قاعده آن بپوشاند. این کار از نشت مایع منی به داخل دستگاه تناسلی زن جلوگیری می کند.
  • بلافاصله پس از انزال در حالی که آلت تناسلی هنوز در حال نعوض است به همراه کاندوم که روی آن است از دستگاه تناسلی زن خارج شود. این امر در حالی که با دست کاندوم روی آلت نگه داشته شده است، باید صورت گیرد.

ذکر چند نکته ضروری و تکمیلی درباره نحوه استفاده از کاندوم

  • موقع خرید و قبل از استفاده حتما تاریخ انقضا را کنترل کنید.
  • حتما از داروخانه‌ها و مکان‌های دارای برندهای معتبر خریداری نمایید.
  • کاندوم‌‌ها یکبار مصرف می‌باشند، از استفاده مجدد شدیدا پرهیز نمایید.
  • نحوه استفاده از کاندوم جز مطالب مهمی است که باید بدون احساس شرم از سن نوجوانی آموزش داده شود.
  • برای نرم شدن کاندوم تحت هیچ شرایطی از انواع روغن استفاده نکرده و تنها از محصولاتی چون ژل لوبریکانت بهره ببرید.